Uwaga dotycząca konfiguracji Cisco Vip 4r 4t

Konfiguracja Cisco Vip 4r 4t wymaga szczególnej uwagi i zachowania następujących zaleceń. Przede wszystkim, ważne jest, aby zawsze używać najnowszych wersji oprogramowania do konfiguracji sieci. Następnie, ważne jest, aby unikać ustawiania niezgodnych zalecanych parametrów w sieci, takich jak tryb pracy, częstotliwość i inne. Należy również upewnić się, że wszystkie urządzenia w sieci są zsynchronizowane z najnowszymi ustawieniami, a wszystkie zmiany są zapisywane. Ponadto należy zawsze mieć na uwadze bezpieczeństwo sieci, używając najlepszych praktyk w zakresie haseł i innych mechanizmów ochronnych.

Ostatnia aktualizacja: Uwaga dotycząca konfiguracji Cisco Vip 4r 4t

Kontynuując korzystanie z naszego serwisu, wyrażasz zgodę na wykorzystanie danych z plików cookies na podstawie Twoich zachowań w serwisie. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce prywatności. Jeśli nie chcesz, aby dane były przetwarzane, opuść witrynę.

Comarch ERP Optima moduł Biuro Rachunkowe został stworzony z myślą o zdecydowanym uproszczeniu pracy w biurach rachunkowych i dla doradców podatkowych, którzy potrzebują wykonać pewne seryjne operacje na wybranych bazach danych jednocześnie. Wygląd oraz sposób działania modułu Biuro Rachunkowe jest czytelny i przejrzysty. Podobnie jest z Rejestratorem Czasu Pracy, który powinien w prosty i klarowny sposób zapewnić możliwość rejestrowania oraz raportowania czasu, jaki poszczególni operatorzy poświęcili na obsługę poszczególnych klientów. Programy działają jako oddzielne aplikacje i są ściśle powiązane z systemem Comarch ERP Optima. W niniejszej instrukcji szczegółowo przedstawiono funkcje programów oraz ich powiązanie z systemem Comarch ERP Optima.

Konfiguracja programu dotyczy wszystkich firm i ma wpływ na działanie systemu Comarch ERP Optima bez względu na wybraną bazę danych. Nie jest ona uzależniona od stanowiska, na którym uruchamiany jest program, czy od pracującego aktualnie operatora, a jej ustawienia są ściśle związane z przyjętymi zasadami funkcjonowania programu w Konfiguracji programu, w gałęzi Biuro Rachunkowe, zostały zebrane parametry wykorzystywane w trakcie pracy tego modułu.

Rejestrator Czasu Pracy – należy dokonać konfiguracji zarówno w Konfiguracji programu/ Biuro Rachunkowe/ Czas pracy, jak i w Konfiguracji stanowiska/ Biuro Rachunkowe.

W Konfiguracji umożliwiono definiowanie dowolnych atrybutów dla baz danych. Operowanie w module Biuro Rachunkowe na zdefiniowanych w konfiguracji atrybutach (np. adres klienta, numer telefonu) pozwoli na szybszy dostęp do informacji i poprawi organizację ich przepływu. Program posiada predefiniowane grupy atrybutów, których wybór jest dostępny po rozwinięciu listy. Poszczególne atrybuty są dostępne w ramach grup.

Jeśli dany atrybut nie dotyczy danego rodzaju księgowości (np. zaliczki CIT-8 nie przelicza się dla Księgi Podatkowej), wtedy w polu dla danego atrybutu pojawi się informacja nie dotyczy.

Formularz klasy atrybutów zawiera następujące elementy:

  • Nazwa – pole wymagalne 20-znakowe.
  • Opis – szczegółowa informacja o atrybucie (max. 100 znaków).
  • Grupa – grupa, do której należy dany atrybut. Na atrybutach wprowadzonych przez użytkownika pole grupa jest modyfikowalne, więc można przesunąć atrybut z jednej grupy do drugiej.
  • Typ – jest obowiązkowe może przyjmować następujące wartości: Tekst, Lista, Lista SQL, SQL-BazaBR, SQL-Firma, SQL-Konfiguracja.
  • Format – pole wymagalne i może przyjmować wartości: Tekst; Notatka; Data; 1234; 1234. 56; 1234. 5678; Telefon; E-mail; Strona WWW.
Formularz atrybutu
  • Jeśli wybrano Typ: Lista, wówczas jest widoczna druga zakładka – Pozycje listy – z możliwością uzupełnienia słownika pomocniczego
  • Formularz atrybutu typu lista, zakładka Pozycje listy
  • Jeśli wybrano Typ: Lista SQL lub SQL-Konfiguracja, SQL-Firma, SQL-BazaBR – wówczas jest widoczna druga zakładka SQL – z możliwością wpisania zapytania SQL.
  • Formularz atrybutu typu Lista SQL, SQL – Konfiguracja, SQL – Firma, SQL – BazaBR, zakładka na wpisanie zapytania SQL
  • Wartość domyślna – pozwala na uzupełnienie wartości domyślnej, która pojawi się przy atrybucie po uruchomieniu modułu Biuro Rachunkowe.
  • Wartości miesięczne – jeśli zaznaczymy ten parametr, wartości uzupełniane będą miesięcznie.
  • Pamiętaj historię zmian – zaznaczenie parametru spowoduje zapamiętanie wszystkich wprowadzonych wartości.
  • Nieaktywny – po zaznaczeniu tego parametru atrybut, który nie jest wykorzystywany, nie będzie już widoczny w module Biuro Rachunkowe.
  • Przykłady atrybutów wg typów

    Lista SQL (na ten moment są to wyłącznie listy pomocnicze pobierane z bazy konfiguracyjnej):

  • Najbardziej typowy przykład, to pobieranie Listy operatorów (jak na standardowym atrybucie Operator)
  • Select Ope_Kod From CDN. Operatorzy

  • Lista walut
  • Select WNa_Symbol From CDN. WalNazwy

  • Lista typów kursów
  • Select WKu_Nazwa From CDN. WalKursy

  • Lista stanowisk komputerowych
  • Select Sta_Nazwa From CDN. StanowiskaKomp

    SQL – Konfiguracja (odwoływanie się do pojedynczych danych – w sensie pojedynczy wiersz, a nie lista – zapisanych w bazie konfiguracyjnej):

  • Najprościej można odwołać się do pól z tabeli Bazy – wpisując nazwę pola. Przykładowo – chcąc wyświetlić datę i czas ostatniego wykonania archiwizacji wystarczy na zakładce SQL wpisać:
  • Baz_TS_Arch
  • Chcąc odwołać się do innej tabeli, trzeba zrobić Select… Można w nim wykorzystać zmienne @Rok, @Miesiąc, @OpeId (Id bieżącego operatora) oraz odwołanie do pola Baz_BazId (Id bieżącej bazy).
  • Przykładowo – jeśli chcemy wyświetlić informację, ilu operatorów ma przypisany zakaz do danej bazy, należy wpisać:
  • Select Count(*) From CDN. BazZakazy Where Bza_BazId = Baz_BazId
  • SQL – Firma są to wszystkie atrybuty „buforowane”. Najbardziej typowe zastosowanie to wyciąganie różnych informacji z konfiguracji firmy – wtedy można skorzystać z funkcji CDN. Konfiguracja, przy czym trzeba wiedzieć, gdzie w bazie zapisana jest dana informacja.

    Funkcja ma cztery parametry:

  • @Tryb – 1 oznacza odwołanie do konfiguracji „niehistorycznej”, 2 do historycznej
  • @Klucz – dla trybu 1 oznacza numer rekordu w tabeli CDN. Firma, dla trybu 2 oznacza „ścieżkę” dla parametru
  • @Rok, @Miesiac – wykorzystywane tylko dla trybu 2 (historycznego).
  • Jeśli chcemy uzyskać informację, czy w bazie jest ustawiona praca rozproszona, trzeba najpierw ustalić, że ta informacja jest zapisana w tabeli Firma, na wierszu o numerze 1470 i przyjmuje wartości:

  • brak
  • sprzedaż/płace
  • księgowość
  • oddział
  • Wyrażenie będzie wyglądać tak:

    Case CDN. Konfiguracja(1, '1470′, 0, 0) When '1′ Then 'BRAK’ When '2′ Then 'DZ. HANDLOWY’ When '3′ Then 'KSIĘGOWOŚĆ’ When '4′ Then 'ODDZIAŁ XL’ End

    Można też odwoływać się do innych danych np. księgowych, z tym, że w tym przypadku należy uważać, bo duża ilość atrybutów tego typu lub ich nieprawidłowa konstrukcja może mieć wpływ na wydajność.

    Ciekawy może być atrybut pokazujący, czy w dzienniku w danym miesiącu znajdują się jakieś zapisy w buforze:

    Case When Exists (Select * From CDN. DekretyNag Where DeN_Bufor=1 And Year(DeN_DataDok)=@Rok And Month(DeN_DataDok)=@Miesiac) Then 'JEST BUFOR’ Else 'NIE MA BUFORA’ End

    SQL – BazaBR – w przypadku, gdy baza danych jest powiązana z kartą kontrahenta w bazie firmowej Biura rachunkowego, za pomocą tego typu atrybutu można pobrać dane z karty kontrahenta:

  • Telefon 2, Telefon 3 – jeżeli atrybut będzie miał taki typ, wówczas w module Biuro Rachunkowe będzie można, poprzez kliknięcie na taki atrybut, wywołać domyślny program do komunikacji np. Skype i zadzwonić do Klienta.
  • E-mail – ten typ atrybutu pozwoli w module Biuro Rachunkowe na wywołanie okna nowej wiadomości e‑mail z wpisanym adresem mailowym kontrahenta, poprzez kliknięcie na atrybut o takim typie.
  • Strona WWW – atrybut o takim typie będzie zachowywał się jak link do strony – pozwoli uruchomić przeglądarkę internetową i wyświetlić stronę www klienta.
  • Czas pracy

    Zawiera listę sesji, które z tego poziomu mogą być przeglądane oraz ręcznie modyfikowane. Ponieważ lista ma służyć do korygowania wpisów, a nie ich analizowania (do tego są raporty dostępne w Biurze Rachunkowym), będzie zawsze przeglądana w kontekście konkretnego operatora. Listę można zawęzić do wybranego zakresu dat.

    Posiada następujące kolumny:

  • Firma
  • Rozpoczęcie (data i godzina rozpoczęcia)
  • Zakończenie (data i godzina rozpoczęcia)
  • Typ – A – sesja automatyczna, R – sesja ręczna.
  • Czas pracy w Konfiguracji programu

    Dostępne są standardowe przyciski:

     Dodaj – umożliwia dodanie sesji

    Zmień – pozwala na edycję zapisanej wcześniej sesji

    Usuń – służy do usuwania zbędnych, nieprawidłowych sesji

    Zamknij – zamyka konfigurację.

    Przy dodaniu lub modyfikacji sesji pojawia się formularz zatytułowany Czas pracy, który zawiera pola:

  • Operator – pole niepodlegające edycji.
  • Firma – można wpisać firmę z ręki lub klikając w ten przycisk wybrać z listy.
  • Kategoria – jest to pole wymagane, ale nie uzupełniane z automatu, by użytkownik świadomie, przy uzupełnianiu ręcznym sesji, wybrał z listy odpowiednią kategorię.
  • Rozpoczęcie – dwie kontrolki: data i godzina.
  • Zakończenie – dwie kontrolki: data i godzina, przy czym data i godzina zakończenia musi być starsza niż Rozpoczęcia.
  • Stanowisko – informacja na jakim stanowisku wykonywano pracę. Pole nieaktywne.
  • Ręczna – parametr zaznaczony – sesja ręczna, brak parametru – sesja automatyczna.
  • Dostępne są również przyciski: Zachowaj zmiany  oraz Anuluj zmiany .

    Grupy Atrybutów

    Ustalenie grup pozwoli na czytelne usystematyzowanie wprowadzonych atrybutów. Istnieje możliwość wprowadzenia, edycji, usunięcia nowych grup atrybutów. Grupy predefiniowane nie mogą zostać usunięte. Program nie pozwoli na usunięcie grupy, jeśli w ramach niej są zapisane atrybuty. Należy najpierw usunąć atrybut, a następnie grupę.

    Grupy atrybutów w Konfiguracji programu

    Kategorie czasu pracy

    Ta część Konfiguracji obejmuje definiowanie kategorii czasu pracy. Kategorie określają, jakiego rodzaju czynność wykonuje użytkownik. Ponieważ na formularzu Czasu pracy kategoria jest polem wymaganym, domyślnie do systemu dodawana jest kategoria Ogólna. Dla każdej kategorii użytkownik określa kod, nazwę (opis) oraz stawkę godzinową, z których polem wymaganym jest Kod.

    Kategorie czasu pracy w Konfiguracji programu

    Dzięki prawidłowo zdefiniowanym kategoriom jest możliwe wykonywanie raportów uwzględniających koszty pracy w zależności od rodzaju wykonywanej czynności.

    Parametry

    Biura rachunkowe zapisują wiele informacji o swoich Klientach w bazie danych, która jest bazą firmową Biura. Na kartach kontrahentów znajduje się szereg informacji typu adres e-mail, strona www, numery telefonów, dlatego też Użytkownik ma możliwość wskazania, która z baz danych jest bazą firmową Biura Rachunkowego.

    Przycisk Firma wyświetla listę firm, które są podpięte do danej bazy konfiguracyjnej. Na liście firm działa lokator ograniczający, aby możliwe było szybkie przejście kursorem do bazy zaczynającej się od zadanego ciągu znaków.

    W sytuacji, gdy użytkownik będzie chciał usunąć bazę ustawioną, jako baza firmowa Biura Rachunkowego, wówczas program poinformuje o tym komunikatem: „Baza [nazwa bazy] jest bazą firmową Biura rachunkowego. Czy na pewno usunąć bazę z listy baz? ”.

    Katalog dla kopii bezpieczeństwa baz danych. Program nie wykona archiwizacji ani konwersji z poziomu modułu Biuro Rachunkowe, jeśli pole to nie zostanie prawidłowo uzupełnione. Ikona  Wybór katalogu pozwoli na wybranie odpowiedniego miejsca dla archiwizacji i podanie ścieżki do tego katalogu.

    Katalog iBard24 do przechowywania kopii elektronicznych wydruków udostępnionych w BI Point – w tym polu istnieje możliwość wskazania folderu w iBard24 służącego do przechowywania kopii elektronicznych wydruków udostępnianych w BI Point. Plik z wydrukiem udostępniany do BI Point jest zapisywany w archiwum wydruków na iBard24 i udostępniany Klientowi Biura Rachunkowego.

    Parametry w Konfiguracji programu

    Konfiguracja firmy

    W Konfiguracji firmy/ Dane firmy/ Deklaracje jest dostępna lista wszystkich dostępnych w programie deklaracji, możliwość wyboru urzędu, do którego składana jest deklaracja oraz typ dokumentu dla płatności deklaracji i forma płatności. Gałąź jest widoczna tylko wtedy, gdy użytkownik korzysta z któregoś z modułów: KP, KH, KHP, KiP, KiP, HA lub HAP. Przy zakładaniu nowej bazy lub konwersji, domyślnie zaznaczane są wszystkie parametry i do użytkownika należy ewentualne odznaczenie deklaracji, które nie są składane.

    Parametry w Konfiguracji firmy

    Odznaczenie którejś z deklaracji spowoduje, że zniknie możliwość wygenerowania deklaracji w samym programie, a w module Biuro Rachunkowe przy predefiniowanych atrybutach pojawi się informacja Nie dotyczy. Natomiast na raporcie „Podatki do zapłaty” zostaną wyświetlone tylko te deklaracje i zaliczki, które podatnik składa, bazując na parametrach z Konfiguracji firmy. Dotyczy to deklaracji: DRA, PIT‑8AR, VAT-7, VAT-UE, VAT-9M, VAT-27 oraz zaliczek: CIT-8, PIT-4R, PIT-36, PIT-36L.

    Konfiguracja Stanowiska

    W Konfiguracji stanowiska/ Biuro Rachunkowe/ Parametry są dostępne następujące parametry:

  • Automatyczne sterowanie rejestracją czasu – zaznaczenie spowoduje zapisywanie w Konfiguracji programu/ Czas pracy poszczególnych sesji z Typem A – czyli sesja automatyczna.
  • Automatyczne uruchamianie aplikacji RCP – zaznaczenie spowoduje automatyczne uruchomienie RCP wraz z uruchomieniem programu Comarch ERP Optima.
  • Operatorzy

    W konfiguracji programu Comarch ERP Optima istnieje możliwość dopisywania nowych operatorów oraz modyfikowania istniejących kart.

    Aby operator mógł prawidłowo pracować w module Biuro Rachunkowe, powinien mieć na karcie operatora zaznaczony moduł Biuro Rachunkowe. W przypadku operatora typu Administrator zaznaczenie modułu Biuro Rachunkowe w konfiguracji operatora nie jest wymagane.

    W module Biuro Rachunkowe nie ma możliwości zarejestrowania operatora, którego konto zostało zablokowane, czyli podobnie jak w przypadku standardowej wersji programu.

    Na karcie operatora dostępna jest zakładka Blokady atrybutów, gdzie w formie „drzewa” widoczne są wszystkie atrybuty z podziałem na grupy i możliwością ustawienia blokady na:

  • Podgląd atrybutu – operator wówczas w ogóle nie będzie widział w module Biuro Rachunkowe takiego atrybutu,
  • Zmianę wartości atrybutu – operator będzie widział atrybut, ale nie będzie mógł zmienić jego wartości.
  • W niniejszym poradniku zaprezentujemy podstawową konfigurację urządzeń Cisco RV260 (router) i Cisco SG250X-24 (przełącznik). Na tej podstawie zapewnimy dostęp do usługi Internet naszym Klientom. Całą konfigurację wykonamy w oparciu o poniższy schemat topologii sieci: dwie podsieci w dwóch VLANach (10 i 20) oraz prosta konfiguracja routera Cisco.

    Konfiguracja routera Cisco

    W pierwszej kolejności zaczniemy od konfiguracji naszego routera Cisco RV260 VPN. Istnieją dwa sposoby konfiguracji: poprzez port CONSOLE, za pomocą specjalnego kabla RS232-RJ45 lub poprzez interfejs www. Router, który będziemy konfigurować, jest przeznaczony dla małych i średnich firm (nie ma połączeń SSH i TELNET), w związku z tym konfigurację wykonamy przy pomocy interfejsu WWW.
    Po podłączeniu do urządzenia, nasz system operacyjny otrzyma automatycznie adres IP. Otwieramy przeglądarkę i wpisujemy adres https://192. 168. 1. 1 i od razu przechodzimy do strony startowej Cisco, gdzie dokonujemy wstępnej konfiguracji:

    Konfigurujemy ustawienie portu WAN, zgodnie z naszym połączeniem do Internetu.

    Trzeba również pamiętać, aby ustawić dokładny czas, zgodny z nasza strefą czasową oraz ustawić synchronizację za pomocą protokołu NTP. Ustawienie dokładnego czasu pomoże w przyszłości w rozwiązywaniu problemów.

    I na sam koniec ostatnia pozycja w naszym kreatorze ustawień, dotyczy hasła dostępowego do urządzenia. Należy ustawić złożone hasło (minimum 8 znaków, z dużą i mała literą, a także cyfry i znaki)

    Ostatnim punktem podstawowej konfiguracji naszego routera jest ustawienie nazwy, która pomoże w identyfikowaniu naszego urządzenia.

    Zaawansowana konfiguracja routera Cisco

    Wstępna konfiguracja już za nami. W związku z tym przejdźmy do bardziej zaawansowanych ustawień. Zgodnie z naszym założeniem naszą sieć podzielimy na dwie fizyczne podsieci VLAN, a dodatkowo zabezpieczymy nasz router:

    • Room1 (adresacja: 192. 10. 0/24 VLAN tag: 10)
    • Room2 (adresacja: 192. 20. 0/24 VLAN tag: 20)
    • Devices (adresacja: 10. 0/24 VLAN tag: 100)

    Ponadto ustawiliśmy opcję Device Management na Disabled we wszystkich sieciach VLAN, za wyjątkiem VLAN 100. Będzie to służyć jako ochrona sprzętu przed intruzami. Ponadto dla określonych portów, zdefiniujemy konkretne sieci VLAN. Dla pierwszego portu LAN definiujemy VLAN 10, 20, 100, natomiast dla piątego portu LAN - VLAN 100 Untagged (inne sieci VLAN na tym porcie są wyłączone). Dodatkowo dla względów bezpieczeństwa wyłączymy wszystkie nieużywane porty.

    Konfiguracja przełącznika Cisco SG250X-24

    Mamy już skonfigurowany router RV260, więc teraz zajmiemy się konfiguracją przełącznika Cisco SG250X-24 Z uwagi na fakt, że router został skonfigurowany poprzez interfejs WWW, to nasz przełącznik skonfigurujemy w podobny sposób.
    192. 254 to domyślny adres switcha Cisco SG250X24. Po zalogowaniu na urządzenie (standardowy login i hasło), tworzymy nowego użytkownika i hasło. Hasło tworzymy oczywiście z uwzględnieniem wszystkich standardów bezpieczeństwa (duże i małe litery, cyfry oraz symbole, co najmniej 8 znaków).

    Następnie korzystamy z kreatora wstępnej konfiguracji sprzętu.

    I podobnie jak w przypadku konfiguracji routera, ustawiamy dokładny czas oraz synchronizację poprzez protokół NTP. NA tym etapie kończymy podstawową konfigurację sprzętu.

    Konfiguracja sieci VLAN na przełączniku

    W pierwszej kolejności tworzymy nasze podsieci: VLAN 10, VLAN 20, VLAN 100

    Po utworzeniu sieci VLAN, musimy przypisać odpowiednie porty. W naszym przypadku porty GE1 - GE12 dedykowane są dla Room1 i będą w sieci VLAN10. Natomiast porty GE13 - GE24 przeznaczone są dla Room2, VLAN20

    Nie możemy oczywiście zapomnieć o porcie TRUNK, w naszym przypadku port XG1. Port będzie służył do wymiany pomiędzy sieciami VLAN i naszym routerem Cisco RV260

    Oczywiście, abyśmy mogli w przyszłości uzyskać dostęp do naszego przełącznika poprzez nasz VLAN do zarządzania (VLAN 100), musimy nadać adres IP na VLAN100 (10. 2)

    Sprawdzenie konfiguracji

    Zakończyliśmy już konfigurację zarówno naszego routera, jak również przełącznika. Więc najwyższa pora na sprawdzenie naszej konfiguracji.

    • Łącząc się do portu GE3, powinniśmy uzyskać adres z sieci VLAN10 (192. 0/24)
    • Natomiast podłączając się portu GE14, powinniśmy uzyskać adres IP z sieci VLAN20 (192. 0/24)

    Jak widać na zamieszczanych grafikach, nasza konfiguracja jest poprawna, a urządzenia dostają poprawne adresy IP względem podłączenia do odpowiednich portów. I na tym kończymy nasz poradnik o podstawowej konfiguracji urządzeń

    Uwaga dotycząca konfiguracji Cisco Vip 4r 4t

    Bezpośredni link do pobrania Uwaga dotycząca konfiguracji Cisco Vip 4r 4t

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Uwaga dotycząca konfiguracji Cisco Vip 4r 4t