Przeczytaj najpierw ten podręcznik C4i Hdc 5100w to kompleksowy podręcznik poświęcony przemysłowemu systemowi kontroli Hdc 5100w. Podręcznik zawiera szczegółowe informacje na temat budowy, instalacji, konfiguracji, obsługi i konserwacji systemu Hdc 5100w. Podręcznik zawiera również szczegółowe instrukcje dotyczące prawidłowego projektowania i implementacji systemu Hdc 5100w, w tym wytyczne dotyczące wyboru i konfiguracji urządzeń peryferyjnych, ustawień systemu zabezpieczeń i procedur zarządzania. Podręcznik jest szczególnie przydatny dla inżynierów, którzy tworzą systemy Hdc 5100w w celu wykorzystania ich w celu kontroli i monitorowania procesów przemysłowych.
Ostatnia aktualizacja: Przeczytaj najpierw ten podręcznik C4i Hdc 5100w
Najpierw przeczytaj w słowniku, co znaczą symbole: i .
Przypomnijmy definicję granicy ciągu:
Definicja: ciągu zbieżnego
Niech będzie liczbą rzeczywistą. wtedy i tylko wtedy, gdy .
Definicję możemy przeczytać następująco:
Granicą ciągu jest liczba rzeczywista wtedy i tylko wtedy, gdy dla dowolnej liczby dodatniej można dobrać taką liczbę naturalną , że dla dowolnej liczby większej od zachodzi nierówność: .
Można też powiedzieć następująco: w dowolnym otoczeniu liczby znajdują się prawie wszystkie wyrazy ciąguprawie wszystkie wyrazy ciągu .
Czy każdy ciąg ma granicę?
Otóż nie. Podamy teraz przykład ciągu, który nie ma granicy.
Przykład 1
Niech dany będzie ciąg: .
Uzasadnimy, że żadna liczba rzeczywista nie może być granicą tego ciągu.
Zauważmy, że co drugi wyraz tego ciągu jest równy , a co drugi jest równy .
Gdyby było granicą, to zgodnie z definicją np. w przedziale , który jest otoczeniem zera, powinny się znajdować prawie wszystkie wyrazy ciągu . Tymczasem żaden wyraz ciągu nie należy do tego przedziału. Zatem nie jest granicą ciągu .
Gdyby dodatnia liczba była granicą, to np. w przedziale , który jest otoczeniem , powinny się znajdować prawie wszystkie wyrazy ciągu . Tymczasem nieskończenie wiele wyrazów równych jest poza tym przedziałem, gdyż . Zatem nie jest granicą ciągu .
Gdyby ujemna liczba była granicą, to np. w przedziale , który jest otoczeniem , powinny się znajdować prawie wszystkie wyrazy ciągu . Tymczasem nieskończenie wiele wyrazów równych jest poza tym przedziałem, gdyż . Zatem nie jest granicą ciągu .
Stąd wynika, że ciąg nie posiada granicy liczbowej, czyli nie jest zbieżny. Taki ciąg będziemy nazywali ciągiem rozbieżnym.
W tym materiale zajmiemy się szczególnym typem ciągów, które nie są zbieżne.
Zajmiemy się szczególnie ciągami, których granicą jest lub . Takie ciągi nazwiemy, odpowiednio, ciągami rozbieżnymi do lub .
Podajmy zatem definicję ciągu rozbieżnego do oraz . Będzie ona w swojej strukturze podobna do definicji granicy ciągu zbieżnego.
Definicja: ciągu rozbieżnego do nieskończoności
wtedy i tylko wtedy, gdy .
wtedy i tylko wtedy, gdy .
Uwaga!
Możemy definicję ciągu rozbieżnego do wypowiedzieć także w ten sposób: dla każdej liczby rzeczywistej prawie wszystkie wyrazy ciągu są większe od . Mówiąc jeszcze inaczej: dla każdej liczby rzeczywistej prawie wszystkie wyrazy ciągu należą do przedziału .
Analogicznie:
Możemy definicję ciągu rozbieżnego do wypowiedzieć także w ten sposób: dla każdej liczby rzeczywistej prawie wszystkie wyrazy ciągu są mniejsze od . Mówiąc jeszcze inaczej: dla każdej liczby rzeczywistej prawie wszystkie wyrazy ciągu należą do przedziału .
Przykład 2
Udowodnimy, że ciąg jest ciągiem rozbieżnym do .
Dowód
Wybierzmy dowolną liczbę rzeczywistą . Dla jakich wartości , zachodzi nierówność , czyli nierówność ?
Jeżeli , to nierówność zachodzi dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych , czyli możemy przyjąć, że , gdyż dla zachodzi nierówność .
Jeżeli , to nierówność zachodzi dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych , czyli możemy przyjąć, że , gdyż dla zachodzi nierówność .
Zatem dla dowolnej wartości dobraliśmy takie , że dla dowolnej dodatniej liczby naturalnej zachodzi nierówność:, a to oznacza, że .
Przykład 3
Udowodnimy, że ciąg jest ciągiem rozbieżnym do .
Dowód
Wybierzmy dowolną liczbę rzeczywistą . Dla jakich wartości , zachodzi nierówność , czyli nierówność ?
Jeżeli , to nierówność zachodzi dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych , czyli możemy przyjąć, że , gdyż dla zachodzi nierówność .
Jeżeli , to nierówność zachodzi dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych , czyli możemy przyjąć, że (jest częścią całkowitą z ), gdyż dla zachodzi nierówność .
Zatem dla dowolnej wartości dobraliśmy takie , że dla dowolnej liczby zachodzi nierówność: , co oznacza, że .
Przykład 4
Udowodnimy, że ciąg jest ciągiem rozbieżnym do .
Dowód
Najpierw zauważmy, że dla dowolnej liczby naturalnej zachodzi nierówność: .
Jest tak dlatego, gdyż nierówność jest równoważna nierówności , która zachodzi dla każdej liczby naturalnej większej od .
Mamy udowodnić, że dla każdej liczby rzeczywistej istnieje liczba naturalna , że dla dowolnej liczby naturalnej zachodzi nierówność .
Jeżeli , to nierówności zachodzą dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych , czyli możemy przyjąć, że .
Jeżeli , to nierówności zachodzą dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych spełniających dwa warunki: i , czyli możemy przyjąć, że .
Zatem dla dowolnej wartości dobraliśmy takie , że dla dowolnej liczby zachodzi nierówność: , a to oznacza, że ciąg jest ciągiem rozbieżnym do .
Uwaga!
Ostatni przykład pokazuje, jak prowadzimy dowód w przypadku bardziej skomplikowanych wzorów ciągów.
Taki ciąg staramy się oszacowań przez ciąg o prostym wzorze, dla którego łatwiej sprawdzić, dla jakich wartości spełniona jest nierówność . Przy czym pilnujemy, aby nierówność zachodziła dla prawie wszystkich liczb naturalnych (czyli by zachodziła od pewnego argumentu).
Słownik
prawie wszystkie wyrazy ciągu
wszystkie wyrazy ciągu z wyjątkiem skończonej liczby wyrazów
kwantyfikator ogólny
symbol ten czytamy: dla każdego
kwantyfikator szczegółowy
symbol ten czytamy: istnieje
- Spis polece�. Alfabetyczny spis polece� j�zyka (w trakcie opracowywania).
- Wst�p. Kilka s��w o �r�d�ach i autorach. pl/~krawczyk/kurshtml/porady/porady. htm">Etykieta webmastera. Wystawiaj�c strony w World Wide Web, warto si� stosowa� do pewnych zasad. Przeczytaj kilka uwag technicznych i "ideologicznych", kt�re u�atwi� Tobie i innym obcowanie z WWW. pl/~krawczyk/kurshtml/beginner/beginner. htm">HTML dla bardzo pocz�tkuj�cych. Je�li nie znasz j�zyka HTML, przeczytaj najpierw ten rozdzia� - za kilka godzin b�dziesz webmasterem. pl/~krawczyk/kurshtml/struktur/struktur. htm">Struktura dokumentu. W tym miejscu zebra�em informacje o szkielecie dokumentu i stronach kodowych dla polskich liter. pl/~krawczyk/kurshtml/czcionka/czcionka. htm">Czcionki. Pogrubienie, pochylenie, wielko��, kolor - jednym s�owem, prawie wszystko o czcionkach. pl/~krawczyk/kurshtml/bloki/bloki. htm">Elementy blokowe. Tytu�y, akapity, linie i wiele innych polece�, kt�re wrzucono do worka o nazwie "Elementy blokowe". pl/~krawczyk/kurshtml/odsylacz/odsylacz. htm">Odsy�acze. Istot� Internetu s� odsy�acze - w tym rozdziale dowiesz si�, jak ��czy� ze sob� informacje w Sieci i jak sta� si� r�wnoprawnym trybikiem w tej wielkiej machinie. pl/~krawczyk/kurshtml/wykazy/wykazy. htm">Wykazy. Rozdzia� o tym, jak tworzy� uporz�dkowane wykazy informacji. pl/~krawczyk/kurshtml/multimed/grafika. htm">Grafika i multimedia. Tutaj opisuj�, jak wstawia� obrazki i d�wi�ki i wideo do dokument�w WWW. pl/~krawczyk/kurshtml/tabele/tabele. htm">Tabele. Wiele informacji o zasadach tworzenia i sposobach wykorzystywania tabel na stronach. pl/~krawczyk/kurshtml/style/style. htm">Style. Obszerny rozdzia� o stylach, czyli bardzo elastycznych technikach prezentacji stron. pl/~krawczyk/kurshtml/ramki/ramki. htm">Ramki. HTML 4 zezwala wreszcie urz�dowo na stosowanie ramek, czyli wygodnych metod nawigowania. pl/~krawczyk/kurshtml/float/float. htm">P�ywaj�ce ramki. O ramkach, ale zagnie�d�onych wewn�trz strony. pl/~krawczyk/kurshtml/form/form. htm">Formularze. Je�li chcesz uzyska� kontakt ze swoimi czytelnikami, tutaj dowiesz si� o technikach tworzenia formularzy. pl/~krawczyk/kurshtml/znaki/znaki. htm">Znaki specjalne. Znak�w jest znacznie wi�cej ni� ma ich nasza klawiatura. pl/~krawczyk/kurshtml/kolory/kolory. htm"> Kolory. Barwy internetowej t�czy (autor Pawe� Stokowski). pl/~krawczyk/kurshtml/ankieta/ankieta. htm">Ankieta. Je�li chcesz wyrazi� swoj� entuzjastyczn� opini� na temat mojego poradnika, mo�esz to zrobi� w�a�nie tutaj:-)
Cz�� g��wna
Uwagi dotyczące korzystania z Podręcznika online
- Zabronione jest reprodukowanie, rozpowszechnianie i kopiowanie w części lub w całości tekstu, zdjęć lub obrazów opublikowanych w dokumencie Podręcznik online (nazywanym dalej „tym podręcznikiem”).
- Zasadniczo firma Canon może zmieniać i usuwać zawartość tego podręcznika bez uprzedniego powiadomienia klientów. Ponadto firma Canon może zawiesić lub przerwać udostępnianie tego podręcznika z nieuniknionych powodów. Firma Canon nie będzie ponosić odpowiedzialności za żadne straty poniesione przez klientów w wyniku zmian lub usunięcia informacji zawartych w tym podręczniku ani też z powodu zawieszenia/przerwania im dostępu do tego podręcznika.
- Mimo że zawartość tego podręcznika została przygotowana z największą starannością, prosimy skontaktować się z centrum serwisowym w przypadku wykrycia w nim jakichś nieprawidłowych lub niepełnych informacji.
- Zasadniczo opisy zawarte w tym podręczniku powstały na podstawie charakterystyki produktu aktualnej w chwili jego początkowego wprowadzenia do sprzedaży.
- Ten podręcznik nie zawiera dokumentacji wszystkich produktów sprzedawanych przez firmę Canon. W przypadku korzystania z produktu, którego nie dotyczy ten podręcznik, należy zapoznać się dokumentacją dostarczoną z użytkowanym produktem.